adriaensen1.reismee.nl

Dag 20 - San Fransisco dag 2 - escape from Alcatraz

Dag 2 - San Fransisco

Stijf en verkrampt wakker geworden in een klein bed met harde matras (maar wakker geworden.. volgens het bord van een zwerver al genoeg reden tot lachen.. er stond: Smile, U woke up this morning..)

Daarna aan het karige ontbijt. Na de overvloed van de afgelopen dagen in Santa Cruz zou ieder ontbijt karig lijken, daar niet van. Daar hadden ze verse wafels, scrammbled eggs met of bacon of worstjes en meerdere soorten cereal, yoghurtjes, fruit, sapjes enz enz. Hier is het toast met (plastic) kaas en viezige jam en een soort oranje iets wat door moet gaan voor jus d'orange, een smakeloze cornflake en droge muffins.. maar hé het is in ieder geval iets. we hoeven niet met lege maag op pad.

Omdat we geen hoogdravend programma hebben en we allemaal behoorlijk aan het eind van ons latijn zijn hangen we nog even in de kamer en herpakken de bagage en skypen even met Frankrijk. Het gaat erom spannen met de hoeveelheid bagage. Vooral de longboard van Daan, die mee moet als koffer zorgt voor wat spanning bij mij. Daardoor is een vierde koffer geen optie anders is zijn winst van de aanschaf hier teniet gedaan. We zullen morgen wel zien.

Eenmaal en route nemen we een bus richting de beroemde cablecars om er één te nemen richting Chinatown. We stappen niet op bij het turningpoint aan Market want daar staat steeds een enorme rij. Waar wij op stappen is het rustig en er is plek genoeg in de cable car.

Na een paar minuten rijden stopt de kar midden op een heuvel. De kabel is stuk en wordt gerepareerd. We hebben de keus.. blijven zitten of naar een andere busstop lopen. We belsuiten lekker te blijven hangen en van het moment genieten en wat foto's te maken. Na nog geen 10 minuten is het gerepareerd en vervolgen we onze weg richting China Town. China Town hier is de grootste ter wereld (buiten China natuurlijk). Aangekomen in Chinatown wurmen we ons eerst door het toeristische gedeelte. Veel winkels met meer van hetzelfde.. pas als de hoeveelheid chinezen echt toeneemt begint het echte chinatown. Met de winkels met rare (totaal onbekende) produkten, alles in het chinees omschreven zijn het leukst om te bezoeken. Je blijft je verbazen wat hier op het menu staat. In Santa Cruz kreeg ik een tip van een Amerikaan om in San Fransisco te eten bij de chinezen waar de eendenn het raam hangen. De stoute schoenen aangetrokken en iets besteld bij een dergelijk eettentje. Er aten ook chinezen dus och.. Ik bestelde iets met kip en big "to go" en kreeg helaas niet zo'n gaaf kartonnen bakje. Daar had het gerecht dan ook echt nooit in gepast. Voor een kleine 5 euro had ik me een bak vol.. met super heerlijk eten en een loempia! We stapten de bus in. Die zat ook bomvol met chinezen. Even waanden we ons in China. We waren de enige niet Chinezen..

Daarna moesten we op zoek naar een broek voor Nynke. Een paar dagen geleden lachte ik nog omdat ik fleecetruien mee genomen had. Nu ben ik er blij mee. Hoe oncharmant ook.. Wie kent mij hier.. :D Nynke echter had niets warms mee. Vanavond staat Alcatraz op het programma en het is ronduit fris vandaag. Gelukkig slagen we snel voor Nynke. Bij de Macy's scoren we haar eerste echte Levi's met een leuk mouwloos Levi's shirt. De cowboylook is compleet..

Daarna gaat de family nog even wat eten bij de Carls jr.(een californische Mac) omdat je niet met een lege maag naar Alcatraz kunt.

We nemen de F lijn naar AlcatrazLanding area. (de plek waar de boot vertrekt)

Alcatraz is een national parc dus alles is strak geregeld. We mogen boarden op de op onze ticket aangegeven tijd.

Het boottochtje is maar kort. Je vaart rond het eiland en als je van boort gaat wordt je als groep overgedragen aan een gids. We troffen het weer met onze gids. Een aardige vrouw die van alles vertelde en ons richting de audiotour bracht. De audiotour is in het Nederladns. Hoe fijn is dat.. Het is een leuk verhaal, verteld door ex-gevangenen en cipiers. Je mag in sommige cellen gaan zitten. In de tour vertellen ze over 2 ontsnappingspogingen. 1 is bloederig mislukt, de andere is verfilmd. Je kon jezelf ook nog 45 seconden laten opsluiten in een isoleercel. Na zo'n intensieve vakantie kon ik dat hok wel voor een paar uur huren.. wat een rust!
Na de tour kon je nog een aantal speciale activiteiten bijwonen. Wat helemaal speciaal was, was dat het allumni avond was. Het ziekenhuisgedeelte van Alcatraz was open en er waren een paar oudwerknemers van Alcatraz aanwezig die je vragen kon stellen Helaas hadden we weinig tijd met deze mensen die op het eiland met de gevangenen hadden geleefd,

Daarna kozen we voor het bijwonen van het openen en sluiten van de celdeuren. Wat een geluid is dat.. het galmt enorm. De hollywoodfilmindustrie heeft het geluid opgenomen om te gebruiken in films als Star Trek en Jurrasic Park.

Daarna ging het park dicht.De boot die ons kwam halen bracht de laatste allumni bezoekers en bewaking en nam ons en het personeel van Alcatraz mee, terug naar San Fransisco.

Wij kochten nog een hamburger bij In en Out om vervolgens met de bus weer richting hotel te gaan. Nog een geannimeerd gesprek gevoerd met een familie uit Hamburg.
Daarna nog nagenietend snel gaan slapen.

rukiah

wat een geweldig verhaal zo kunnen we ook mee genieten van jullie vakantie nu nog een dag en dan weer naar huis en dat is ook weer fijn bedankt voor jullie mooie verhalen en een dikke knuffel van mij

rukiah

wij hebben al onze dozen opgehaald dus gaan we de 15 augustus weer markten ,we hebben een kraam van 10 meter dus ruimte genoeg ,nu maar hopen dat er veel weg gaat en wat het weer betreft ziet het er goed uit zo rond de 21 graden wanneer het te warm is dan verkoop je ook niks

Bertie

We hebben genoten van je reisverslag, wat een belevenis. We wensen jullie een goeie reis terug en zijn benieuwd naar de foto's!!!!! Tot ziens!

marjoleine rozeboom

Ik heb mij kostelijk vermaakt met jullie reisverhalen die soms met humor werden verteld,de rest hoor ik als jullie weer thuis zijn,in ieder geval een goede thuisreis naar ons kikkerlandje,het is altijd weer fijn om thuis te komen na een mooie vakantie.