adriaensen1.reismee.nl

Dag 16, 17, 18 en 19 Santa Cruz

Aangekomen in Santa Cruz rond 17.00. Ingechekt in het Best Western.

Onderweg hebben we gegeten bij Panda Express.. een soort chinese fastfood. Och het is weer eens wat anders en je eet in ieder geval geen hamburgers en friet. Er zitten weinig groenten in en de porties zijn enorm en het aantal genuttigde calorietjes wil ik echt niet weten.. maar het smaakte lekker.

Affijn.. Eenmaal ingecheckt zijn we richting de tram gelopen. De tram hebben we niet gehaald want omdat het al weer tijd was om te eten zijn we beland in Woodstock Pizza. We hebben voor 31 dollar onze buiken rond gegeten. Een XL pizza voor 4 met dito salade en een cinamonbread toe. Erbij een (vul aan zolang je dorst heb) drankje en we waren een big happy family..

Daarna richting strand gelopen (omdat mijn verkenner de weg wist zo ongeveer) laten we het er maar op houden dat de genuttigde kilo's er vast weer af waren toen we bij de boardwalk aan kwamen.

Als echte toeristen riepen de kinderen enthousiast dat ze een zeeleeuw zagen in het water.. ik zag al mensen hoofdschuddend lachen.. geen wonder.. Onder de pier liggen zoveel zeeleeuwen.. Boeien. Wij zijn enthousiast, dus vooruit een foto van iedere zeeleeuw die we zien.. :D
Het is behoorlijk koud in Santa Cruz. De topjes waar Nynke en ik in lopen verraden dat we uit warmere oorden komen. Morgen dus echt de fleecetruien en vesten en wellicht zelfs de lange broeken uit de koffers want we gaan op Walvisvaart... (en op zee kan het nog kouder zijn)

Na onze ogen uitgekeken te hebben op de boulevard. (het is een pretpark met achtbanen en vertier) richting huis gelopen.. (Caloriekiller deel 2) Dik na middernacht sliepen we dan eindelijk in een heerlijk bed..

dag 2. Vandaag (5/8) gaan we op walvistocht. Om 14.30 met de boot. Tot die tijd moeten we ons vermaken. Dat lijkt deze vakantie geen probleem. We komen eerder overal tijd te kort.

We zijn richting downtown gegaan met de auto want we moeten ons om 13.30 melden bij het kantoor van Stagnarro.
Parkeren kost hier geen drol.. 1 dollar voor het eerste uur. (ik was 1.50 kwijt voor 2,5 uur)

Wat opvalt is dat het hier erg relaxed is. Als je over wilt steken stoppen auto's voor je, of je voor een zebrapad staat of niet. Er zijn wel veel zwervers. Echt veel.. en bijzondere figuren. Mensen die regelrecht uit het gekkenhuis gekomen kunnen zijn. Bijzonder gekleed lopen ze op straat. we kijken onze ogen uit.

De winkeltjes zijn hier ook anders dan in de steden tot nu toe. Zweverig en heel veel winkels met bijzondere kleding zoals petticoats en jaren 50 en 60 kleding maar ook kleding die voor toneel gebruikt kan worden. Het is dat ik niet veel mee kan nemen in de koffers anders kon ik hier echt loos gaan (en Nynke ook).

Onderweg als lunch een stuk pizza van 1 euro gescoord.. (op aanraden van een zwerver.. I'ts the best.. really.. got to try it) en och het was prima als lunch..

Daarna richting het kantoor om ons te melden voor een "verlanglijstuitje" de walvisttocht.

Vanaf het kantoor was het een kwartiertje rijden naar de haven. Het stonk er enorm. Achteraf bleek dat er een hele school ansjovis dood is gegaan in de baai.. gunstig voor de walvissen, vogels en zeeleeuwen maar het stinkt vreselijk. In de baai is weinig zuurstof in het water en daar gaan de ansjovis van dood..

De boot was mooi en nog niet voor de helft gevuld met bezoekers (fijn voor de foto's). Het weer was gunstig. Open en niet al te koud of te warm. We hadden ons goed voorbereid met regenjassen en fleece en lange broeken.. geen spijt van.. op zee was het inderdaad fris.

We voeren Monterey baai in. De baai is als de Grand Canyon. er zijn scheuren die mega diep zijn. Daardoor komen de walvissen hier dicht bij de kustlijn.

We werden geïnstrueerd waar we op moesten letten en verwachtingsvol gingen we op weg.

Nynke zag een blauwe haai naast de boot.. (Oh ja.. die zwemmen hier ook, hoewel de great white had de bootsman niet vaak gezien nog maar ja die is er ook). We zagen ook dolfijnen en zeeleeuwen die naast ons zwommen. Na een uur turen over het water begon ik te vrezen dat we tot de 10 procent zouden horen die walvisloos naar huis zouden gaan maar gelukkig riep een Franse of Canadese mevrouw naast me.. SPOUTTT.. en de eerste walvis was gespot. Hoe indrukwekkend.. Een bultrugwalvis.. in het echhie..

De kapitein was niet onder de indruk (en we zagen de eerste walvis niet meer) dus we gingen verder. Daar stuitten we op een groepje walvissen die even een showtje weg gaven. Gigantisch gaaf. De ene staart na de andere zwaaide naar ons. Ze klapten met hun vinnen op het water en zwaaiden met de zijvinnen. We waren zo dichtbij dat toen er eentje naar boven kwam om te ademen ik de spetters in mijn gezicht kreeg (niet echt fris overigens..)

Als toetje sprong een walvis uit het water.. (en ik was de lucky basterd die de camera nog in handen had en op tijd kon afdrukken..) Daarna sprong er nog één. Mega gaaf.

De schipper nam de tijd (de tocht duurt 3 tot 4 uur) En zelfs die tijd was me te kort. We hadden nog wel uren kunnen blijven kijken. De terugvaart ging in enorm tempo. Het water klotste over het dek dus we zijn lekker binnen gaan zitten. (Behalve Daan want die houdt wel van een zeedouche natuurlijk)

Eenmaal terug nog wel 100 keer gezegd hoe gaaf en bijzonder dit was.. (dit neemt niemand ons meer af zeggen we steeds)

Daarna richting boulevard gereden. Het was dollarnight op de boulevard dus alle ritjes waren 1 dollar. Man en kinderen hebben de bijzondere oude achtbaan gedaan en nog vele andere ritjes. Daarna wat gegeten.. (fish and chips voor Nynke en mij en die was heerlijk) als toetje hadden de kids een suikerspin die net als hotdogs 1 dollar kosten omdat het retronight is.

We hebben ons enorm vermaakt. Ik heb nog even zitten kletsen met een amerikaan om de tijd te doden terwijl ik zat te wachten.

We zijn samen het spookhuis in geweest. En toen het park om 23.00 dicht ging zijn we eruit gegaan. Doodop het bed in gedoken.

Dag 3 - woensdag 6 augustus (vertel ik morgen..)nu gaan we richting boulevard om te midgetgolfen...

marjoleine rozeboom

vandaag 8 augustus jullie mooie kaart ontvangen,het regent hier behoorlijk,na een lange periode van mooi weer,wat geweldig dat jullie de walvissen in het echt hebben gezien zoiets vergeet je nooit meer,nu geniet nog van de mooie dagen die komen.