adriaensen1.reismee.nl

Dag 15 en 16 - Yosemite dag 1 en 2 en de reis naar Santa Cruz

Vandaag eerst even wat rondgereden in Chowchilla omdat we een fossielen museum wilden bezoeken. Dat ging pas om 11 uur open en we besloten het toch maar over te slaan.

Op naar Yosemite. Het oudste (eerste)nationale park in Amerika. Onderweg kwamen we een treintje tegen. Een oude stoomloc. Spontaan besloten een ritje mee te rijden. Duurt een uurtje, dus dat moet kunnen. Super leuk om aan boord te zitten, ritje was verder niet heel bijzonder.
Daarna door richting het park. In een paar delen van het park groeien de enorme Sequoia bomen. We zetten koers naar Mariposa Grove. Eenmaal daar aangekomen was de weg afgezet en moesten we naar Wawona rijden (4 mijl) om daar een shuttlebus richting het park te nemen. Het was overduidelijk zondag. Het was erg druk en het was moeilijk een parkeerplek te vinden. Na een beetje aasgieren hadden we een plekje en konden we met de shuttle mee.
In de Mariposa Grove hebben we een kleine route gelopen om een paar van die enorme reuzen te zien. Die zijn minstens 2000 jaar oud. Ze hebben al meerdere bosbranden overleefd. Dat zie je aan devoet van de boom. De bomen zijn afgeschermd met hekken omdat je (zo hebben we geleerd van de ranger) de wortelpartij beschadigt als je erom heen loopt te stampen.

De bomen zijn zo groot dat ze amper te fotograferen zijn. Het was een mooi wandelingetje maar helaas zijn de blaren van Patrick nog altijd niet genezen dus meer dan een paar kilometer wandelen zit er niet in.

Daarna hebben we glacierpoint bezocht. Een schitterend uitkijkpunt op 2199 meter hoogte, te bereiken via een smalle weg met haarspeldbochten en meerdere herten die je aanstaren vanuit de berm. Doodeng omdat ze ieder moment de weg op kunnen springen. Maar het uitzicht was geweldig. De wc's ter plekke waren smerig. Het zijn een soort dixie's die enorm stinken.. maar ja als je moet dan moet je.. dus neuzen dicht en gaan met die banaan.. (BAH BAH BAH)

Bij de parkeerplek stond een ranger die een fireupdate deed.. best even schrikken. Vlak bij El Portal waar we die nacht zouden slapen woedde een grote bosbrand. De ranger vertelde dat de hotels en wegen weer vrijgegeven waren maar dat er nog wel behoorlijk rook was. Droogte is een enorm probleem in dit gedeelte van Californië.

Omdat het al laat begon te worden enwe niet in het donker de berg af wilden dalen zijn we richting hotel gaan rijden. (De afstanden op de kaart zijn altijd kleiner. Het was al met al nog bijna een uur rijden naar het hotel.

Het hotel was net buiten het park en de man achter de balie vertelde me dat ze niet dicht zijn geweest tijdens de brand maar dat ze wel goed uitzicht hadden op de rook. We roken het er ook nog een beetje buiten. Patrick en de kinderen hebben zich nog wat vermaakt bij het hotel en ik ben wat gaan rusten en slapen. Ze hebben een soort gamehal gevonden en met een gewonnen angrybird licht en stuiterbal kwamen ze thuis.

De volgende ochtend hadden we geen ontbijt bij het hotel. We hadden brood gekocht en hebben lekker broodjes gegeten met ham, kaas en gejatte pindakaas en jammetjes uit eerder bezochte hotels.. tja we blijven Nederlanders.. Na het ontbijt dag 2 in Yosemite en de reis naar Santa Cruz..

Dag 2 in Yosemity.. Richting het park gereden. Daar eerst de Bridalveil Fall bezocht. Van de waterval is niet veel over met de droogte.

Blijft een vreemde ervaring dat er op de parkeerplaats berenboxen staan waarin je etenswaren kunt (of moet) achterlaten om niet je auto opengebroken aan te treffen door beren. Patrick vond het niet nodig daar gebruik van te maken. Ik heb de filmpjes op Youtube gezien en loop dan toch echt niet heel erg rustig. Maar goed.. het was een kort wandelingetje en gelukkig bij terugkomst bleek mijn angst onterecht. Ik zeg: "better safe than sorry".

Na de Bridalveil Fall een blik geworpen op El Capitan. Een enorme rots. Daarna door naar het visitorscenter van het park. Daar een film gekeken over Yosemite en het ontstaan ervan en door het museum gelopen. Complimenten voor de verzorging van alle national parcs. De visitorscenters zijn informatief, schoon en goed opgezet. Overal zijn waterpunten en toiletten die goed onderhouden zijn. (In ieder geval in gebieden waar ze waterafvoer hebben)

Achter het visitorscenter was een indianendorp nagemaakt. Na daar even gekeken te hebben de auto maar weer in omdat het toch weer een rit is van een dikke 4 - 41/2 uur richting Santa Cruz.

De route naar Santa Cruz was eigenlijk behoorlijk saai.. en dus lang.. Santa Cruz maakt gelukkig een hoop goed...