adriaensen1.reismee.nl

NY dag 2 - Statue of Liberty en Top of the Rock

Vandaag waren we met zijn allen al om half 8 wakker. Ruim anderhalf uur voor de wekker. Uit het hotelraam zag Patrick een straatstalletje met ontbijtspullen en omdat het hotel geen ontbijt serveert, daar croissants en een zoet achtig ding gekocht met enorme bakken koffie om de dag te starten. Omdat we erg vroeg waren zijn we eerst maar spontaan richting Wallstreet gegaan. Het lag aardig op de route van onze eerste bestemming. The Statue of Liberty. Dankzij de goede voorbereidingen van Patrick waren we in bezit van toegangskaartjes voor de kroon. Dit moet je echt maanden van tevoren reserveren.
Maar eerst de wandeling door o.a. Wallstreet en omgeving. Vandaaruit richting batterypark om de ferry naar het eiland van Lady Liberty te nemen. Het ging allemaal enorm snel. Geen wachtrijen,wel overal strenge bewaking. Nynke moest zelfs haar kleine dunne riempje afdoen. Daarna met de ferry naar Liberty Island. Het was er druk en warm. We namen niet de audiotour maar besloten een rondleiding te doen met een Ranger. Een aanrader. Ranger Bob was erg grappig hoewel hij erg veel weg had van een drill sergeant. Daarna om 12.00 moesten we ons melden voor the crown.. er was geen ticket meer voor te krijgen, maar wij waren the happy few die de 148 treden extra via de smalle wenteltrap in het lichaam van haare lady of liberty mochten beklimmen. Het was warm en krap.Maar wel een super ervaring. In de kroon is het klein. Veel meer dan 6 mensen tegelijk passen er niet. Vandaar dat er maar een paar tickets beschikbaar zijn, Na genoten te hebben van het uitzicht, de wenteltrap weer naar beneden genomen. Het was 30 graden in de kroon dus het was fijn weer buiten te zijn. Lekker rondgewandeld om het beeld, daarna het museum in geweest om alles te weten te komen over de geschiedenis van the statue.Toen wij er twee jaar geleden waren was het gebouw gesloten,dus fijn dat het in de herkansing wel kon. Daarna met de ferry naar Ellis Island, waar vroeger de immigranten aan kwamen. Een snel rondje gedaan want het was er warm en druk en we hadden ondertussen trek. De boot schommelde enorm bij het aanmeren en aan land gaan. Een heerlijk stuk pizza gegeten bij de Ferry terminal om vervolgens met de metro naar City Hall te gaan en daar rondgewandeld richting hotel. Het hotel zit op een super plek. Lekker dichtbij een paar belangrijke plekken en goed bereikbaar met de metro. Nu even wat rusten,daarna snel twee paar allstarts scoren en straks eten in Noho (of SoHo) en dan door naar Top of the Rock. New York by night :D

De allstars zijn binnen. 2 paar voor 80 dollar..60 euro.. daar heb je bij ons nog niet 1 paar voor. Kids blij..

Na de broodnodige rust gingen we op pad richting 'onze' mexicaan. Toen we twee jaar geleden samen in NY waren kwamen naar enig zoekwerk terecht in Bamboleo op de hoek van Bleeckerstreet. Patrick heeft thuis gezocht tot we het adres vonden en vandaag zijn we er lekker wezen eten met de kinderen. Daarna met de metro richting Rockefeller plaza.

Bij Top of the Rocks observationdeck hadden we ruim 1,5 uur wachttijd. We hadden snel de kaarten omdat we online al besteld hadden maar je krijgt een tijd toegewezen waarop je binnen mag. 5 over 10.. normaal geen probleem maar New York is vermoeiend. Ondanks dat ons tempo niet hoog ligt en we regelmatig even rusten in het hotel zijn we door alle indrukken en de warmte bekaf.

Beetje rondgehangen bij het rockefeller gebouw, de achterkant bekeken waar in de wintermaanden de schaatsbaan is en de grote kerstboom. Toen het tijd was ons gemeld. Nynke vond het een beetje spannend, zeker na het verhaal over 9/11. In de lift, 68 verdiepingen in 49 seconden was indrukwekkend. Door het plafond van de lift zie je hoe de lift omhoog schiet. Nynke's enthousiasme was terug en haar angst verdwenen bij de eerste blik over New York. We zijn snel doorgegaan naar de bovendste verdieping van het gebouw waar het uitzicht zo indrukwekkend is dat het niet te beschrijven valt.

Geluksmomentje.. dit gevoel met de kinderen te kunnen delen. Twee jaar geleden verzuchtte ik boven op het gebouw dat ik het graag nog een keer met de kinderen zou bezoeken en voilà hier staan we, zo veel eerder dan we hadden kunnen dromen. Wat er ook gebeurt, dit nemen ze ons niet meer af!

Eenmaal terug, nog wat wiebelig op de beentjes via Times Square terug gelopen. Van de verlichting daar gingen de half gesloten oogjes snel weer open. We moesten de metro zoeken op de kruising van Broadway en 7th street. Daar de express metro naar het hotel genomen. Voor het hotel uitgestapt, hoe luxe kun je het hebben en als een blok in slaap gevallen.

Tot morgen